PublicFriendsFriends except AcquaintancesOnly MeCustomClose FriendsFamilySee all lists…friendsAthens, Greece AreaΦίλοιliststudentsgood friendsφιλοιPhilosofiki,Aristoteleio UnivercityNational Conservatory of GreeceNational Conservatory of GreeceAcquaintancesGo Back

ΑΝΑΠΝΟΗ

Μάρθα Συμεωνίδου

Αλλοιώς δεν γίνεται! Αν θέλουμε να δούμε πρόσωπο Θεού. Ξεκινάει μία νέα χρονιά .Σχολική και γενική! Ας προσέξουμε τι θα κάνουμε.Πώς θα το κάνουμε και κυρίως γιατί! ’Οσοι αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα των πραγμάτων.Ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει άπειρες δυνατότητες .Μέσα στον εγκέφαλο φυσικά είναι και το συναίσθημα.Δεν γίνεται αλλοιώς.Αυτό που έλεγαν μέχρι τώρα οι αγράμματοι : ¨τραγούδα με με την καρδιά όχι με το κεφάλι¨ δεν ισχύει. ’Ολα τα επεξεργάζεται ο εγκέφαλος.Από εκεί δίδονται όλες οι εντολές.  Τέλος!  Βέβαια καταλαβαίνω ότι  αυτοί που το λένε αυτό εννοούν ίσως στο βάθος: να μην αφήνεις τη φλυαρία της σκέψης να τρώει ή να επισκιάζει το ζωντανό συναίσθημα.Ναι αλλά γιατί μια τόσο μεγάλη παραίνθεση για να καταλάβει κανείς το ρηθέν; ‘Αρες μάρες κουταμάρες. Ολα από την αρχή είναι ανάγκη να τα δούμε!Την κάθε πράξη μας.Την κάθε σκέψη. Και εγώ θα ξεκινήσω με το θέμα της τροφής  μιας και ο ένας τομέας από αυτούς που είναι η αναπνοή είναι αυτό με το οποίο επαγγελματικά ασχολούμαι.Ο άνθρωπος λοιπόν όσον αφορά το κεφάλι του τρώει,τρέφεται  από τα τέσσερα σημεία του προσώπου του.Τη μύτη (αναπνοή), το στόμα(τροφή),τα μάτια(εικόνα ) ,και τα αυτιά(ήχος). Αυτές  τις τέσσερεις  εισόδους λοιπόν πρέπει να τις έχουμε καθαρές και σε καλή κατάσταση.Όμως το μόνο από αυτές  τις εισόδους  που θεωρούμε αυτονόητο να κρατάμε καθαρό και περιποιημένο   είναι τα μάτια και αυτό υποθέτω επειδή είναι το πλέον αντιμετωπίσημο σημείο του προσώπου! Τα άλλα έχουν κάποια κρυφότητα παράλληλα με την ορατικότητά τους. Δηλαδή : Το εσωτερικό του στόματος είναι μισό κρυμμένο .Από αυτό αφήνουμε συνήθως τα δόντια να φανούν όταν μιλάμε,όταν γελάμε ή όταν τρώμε .Ο κύριος ρόλος των δοντιών είναι η μάσηση .Τα χείλη εχτός από τη χρησιμότητά τους ως χείλη είναι και η είσοδος  για την τροφή .Το κυρίως στόμα λοιπόν είναι μισό κρυμμένο.Όσον αφορά τα αυτιά είναι και αυτά  μισό κρυμμένα.Η μύτη δεν είναι κρυμμένη αλλά το εσωτερικό της που εκεί βρίσκονται και οι λειτουργίες τις οποίες επιτελεί είναι κρυμμένο.Το μόνο λοιπόν  που είναι τελείως σε έκθεση είναι τα μάτια. Τώρα τα μάτια τα καθαρίζουμε κάθε που πλενόμαστε ,τη μύτη δεν την προσέχουμε καθόλου τα αυτιά επισης ,το στόμα εν μέρει.Από αυτά τα τέσσερα αυτό  χωρίς το οποίο δεν ζούμε  ούτε λεπτό δεν το προσέχουμε καθόλου. Τη μύτη!  Η μύτη είναι η ωραία πύλη για την αγία τράπεζα της ζωής.Χωρίς φαγητό μπορούμε να ζήσουμε κάποιο χρονικό διάστημα .Ακόμα και χωρίς νερό κάποιες μέρες. Και με κλειστά τα μάτια  ζούμε .Χωρίς αέρα όμως είναι αδύνατο να επιβιώσουμε.Ελάχιστοι άνθρωποι όμως  είναι αυτοί που ξέρουν ακριβώς το τι και το πώς της ρινικής κοιλότητας.Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.Είναι πολύ απλά :Η μύτη είναι διαμορφωμένη ανά τους αιώνες για τη λειτουργία της αναπνοής.Και όταν λέμε αναπνοή εννοούμε εισπνοή εκπνοή.Και για τις δύο αυτές λειτουργίες είναι διαμορφωμένη.Έχω δει δασκἀλους φωνητικής να αφήνουνε τα παιδιά να εισπνέουν από το στόμα.Έχω δει ωτορινολαρυγγολόγους να μην τονίζουν τη μοναδικότητα της μύτης για  τη λειτουργία της ειπνοής.Και με τις δύο αυτές κατηγορίες  συμβαίνει μάλλον το εξής: Οι γιατροί αποκλείεται να μην ξέρουν.Δεν τους το επιτρέπει η επιστήμη τους. Άρα υπάρχει δόλος . Όσο πιο άρρωστοι είναι οι άνθρωποι τόσο πιο όφελος οικονομικό έχουνε. Χώρια που είναι οι άρχοντες της τροφοδοσίας αρρώστων στις άλλες κατηγορίες ασθενιών .Γιατί αν ο άνθρωπος αναπνέει λάθος  αυτό δημιουργεί αρρώστιες στον οργανισμό. Οι περισσότερες από τις αρρώστιες στον ανθρώπινο οργανισμό προέρχονται από λάθος αναπνοή. Όσον αφορά τους δασκάλους εδώ η αιτία έχει μάλλον δύο κύρια σκέλη : Το ένα είναι η άγνοια και το άλλο ο δόλος.Μπείτε σε ένα ωδείο και ρωτήστε τούς της φωνητικής να σας αναλύσουν τα της αναπνοής.  Κάντε το: πείραμα. Θα δείτε ότι οι περισσότεροι θα σας πουν λάθος πράγματα.Ή θα σας πουν αυτό που συνήθως -αυτοί που ξέρουν -επικαλούνται.:Δεν μπορεις να τον σοκάρεις τον άλλο και να τον βάλεις με το ζόρι να κάνει εγχείρηση το διάφραγμά του για παράδειγμα . Πίσω από αυτό όμως ξέρουμε όλοι πολύ καλά ότι κρύβεται ο φόβος  του να μην τον χάσει από μαθητή.Ωραία ! Μα την αλήθεια! Πολύ ωραία ! Γυρνάμε στο θέμα μας λοιπόν.

Η μύτη λοιπόν ανά τους αιώνες έχει διαμορφωθεί ως το όργανον της αναπνοής .Γι αυτό το λόγο

1ον : Εσωτερικά καλύπτεται από τριχούλες οι οποίες

βοηθούν στο να φιλτράρουν  τον αέρα και έτσι ο αέρας να κατέρχεται καθαρός στους πνεύμονες.

2ον : Οι τριχούλες αυτές  θερμαίνουν τον αέρα  φέρνοντάς τον σε θερμοκρασία όμοια με αυτήν του σώματος.Έτσι ο αέρας κατέρχεται στους πνεύμονες με προσφιλή προς το  σώμα θερμοκρασία.

3ον : Ο ειρχόμενος αέρας υγραίνεται από ένα σύστημα τουρμπίνων και έτσι όταν φτάνει στους πνεύμονες έχει την κατάλληλη γι αυτούς υγρασία διότι αν ο αέρας φτάσει ξηρός στους πνεύμονες με τον καιρό μπορεί να δημιουργηθεί σοβαρότατο πρόβλημα γι αυτούς από την ξηρότητα.

Όλα αυτά είναι τελείως απαραίτητα διότι αν η εισποή γίνει από το στόμα τότε εχτός από το ότι μπαίνουν μικρόβια ελεύθερα στον οργανισμό προκαλούν, αν αυτό συνεχίζεται, χρόνια φαρυγγίτιδα.Η χρόνια φαρυγγίτιδα ξεραίνει τον φάρυγγα και τις χορδές άρα έχουμε κακή χρήση της φωνής.Η φωνή γεννιέται μέσα στο υγρό που υπάρχει στις χορδές.Χωρίς αυτό δεν έχουμε ήχο.Όπως ο άνθρωπος κυοφορείται μέσα στο αμνιακό υγρό έτσι και η φωνή .Γεννιέται μέσα στο υγρό που υπάρχει στις χορδές.Δοκιμάσετε να αναπνεύσετε από το στόμα αλεπάλληλες φορές .Δοκιμάστε μετά να μιλήσετε.Θα νοιώσετε το απότέλεσμα.

Αυτά είναι τα βασικά.Και δεν χρειάζεται κανείς τίποτα παραπάνω για να καταλάβει τη σοβαρότητα του θέματος.Πρέπει βέβαια να πω πως ένα από τα πολύ σοβαρά προβλήματα που δημιουργούνται σε αυτούς που αναπνέουν από το στόμα είναι προβλήματα στην καρδιά και στους πνεύμονες.

Όταν εισπνέομε λοιπόν αφήνουμε τον αέρα να κατέβει στους πνεύμονες και στη συνέχεια οι πνέυμονες επεκτείνοντα προς το μέρος της κοιλιάς , μετά  επεκτείνονται προς το κέντρο του σώματος ακολούθως στο στήθος και τέλος τις κλείδες.Όταν εκπνέουμε  γίνεται το εντελώς αντίθετο.Πρώτα αδειάζουν οι κλείδες ,μετά το στέρνο,μετά το κέντρο του σώματος και τέλος η κοιλιά.

Αυτή είναι μια μέση φυσική αναπνοή.

Υπάρχουν άνθρωποι που εισπνέουν παίρνοντας τον αέρα στις κλείδες οπόταν έχουμε μια κοντή αναπνοή.Αυτό φαίνεται στο σώμα σαν σήκωμα των ώμων.Αν η αναπνοή μας είναι αυτό που λέμε μέση καθημερινή αναπνοή που είναι αυτό που περιέγραψα παραπάνω έχουμε ένα σώμα με υγιειή αναπνοϊκή συμπεριφορά.Με δεδομένο ότι η εισπνοή γίνεται από την μύτη . Και η εκπνοή φυσικά  από τη μύτη γίνεται.Η μύτη είναι φτιαγμένη για την εισπνοή και για την εκπνοή.Έχετε δει κανένα να θαυμάζει το δειλινό ή έναν πίνακα και ξεφυσάει τον αέρα από το στόμα του; Ο αέρας βγαίνει από το στόμα όταν μιλάμε ή όταν τραγουδάμε.Αν έχουμε επίσης  κλειδική  ή άλλου τύπου μη επαρκή εισπνοή τότε έχουμε πρόβλημα . Τώρα αν  την αναπνοή μας θέλουμε να την χρησιμοποιήσουμε για το τραγούδι  τότε πρέπει να αναπτύξουμε τη μέση αναπνοϊκή μας συμπεριφορά.Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε  μέσα από μία σειρά  ασκήσεων και σωστή καθοδήγηση στην αναπνοή και στην εκφορά του τραγουδιού.Αυτά όσον αφορά τα τεχνικά.Τα οποία είναι τελείως απαραίτητα όχι για το τραγούδι μόνο αλλά για την υγιεία του ανθρώπου. Τώρα αν θα μιλήσουμε για το τραγούδι καθαυτό τότε πρέπει να πούμε πάρα πολλά !Αυτά σε άλλη στιγμή.Σε γενικές γραμμές όμως για να τραγουδήσουμε χρειάζεται ένα πράγμα .Αλήθεια! Και αμέσως μετά αγάπη και πειθαρχία.Για να επικοινωνήσουμε όσο γίνεται καλύτερα την αλήθεια μας αυτή με τους άλλους ανθρώπους.Βέβαια όλο αυτό γίνεται στην αρχή ασυνείδητα.Με το χρόνο όμως αν έχει κανείς ουσιαστική επαφή με το τραγούδι το καταλαβαίνει .Και αυτή η αλήθεια είναι που καταξιώνει κάποιον ο οποίος ως μέσον επικοινωνίας του με τους ανθρώπους έχει το τραγούδι. !Η όποια αλήθεια.Για να  διδάξει  όμως κανείς  κάποιον  τραγούδι θα πρέπει εχτός από την αλήθεια του και τη μουσική του κατάρτηση να έχει πολλά όπλα στο οπλοστάσιό του.Θα πρέπει να έχει Παιδαγωγία και Ψυχολογία επίσης .Ελπίζω μελλοντικά το θέμα της διδαχής του τραγουδιού να μπει σε άλλα επίπεδα.Αυτά για την ώρα.Θα επανέλθω.

Martha Simeonidou
Advertisements